Meditatie

Meditatie is een prima manier om even de dagelijks beslommeringen achter je te laten.

Wanneer je nog nooit hebt gemediteerd zou je kunnen proberen zelf, in je eigen vertrouwde omgeving een begin te maken. Voor veel mensen is mediteren in absolute stilte een échte meerwaarde. Heb je die optie niet? Dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor een noise cancelling koptelefoon of geluiddempende oordopjes om toch stilte te bekomen. Voor anderen is stilte absoluut niet noodzakelijk en is het geluid van bijvoorbeeld fluitende vogels een echte meerwaarde. Leer jezelf kennen!

Hier onder enkele voorbeelden.

Meditatie oefeningen

Beginners raad ik aan rechtop op een stoel te gaan zitten met je rug tegen de leuning.
Voel heel bewust de raakvlakken van je lichaam op de stoel en de raakvlakken van je voeten die stevig op de grond staan, de benen niet gekruist. Sluit je ogen en volg dan je adem.

Voel hoe de lucht door je neus naar binnen komt, verder naar beneden in je lichaam stroomt, tot diep in je buik. Als de zuurstof uit deze ademtocht is opgenomen in je lichaam, verlaat de afgewerkte lucht je lichaam weer van onder in je buik, naar boven en door je neus weer naar buiten. Helemaal vanzelf volgt weer een nieuwe ademteug.

Blijf je adem volgen terwijl je je voorstelt hoe de zuurstof opgenomen wordt door je longen, via de longblaasjes verder vervoerd wordt naar je bloed en zo alle organen in je lichaam bereikt. Zelfs de kleinste cellen worden gevoed.

Wanneer je deze meditatie wilt beëindigen adem je eerst wat dieper door, rek je even lekker uit en doe pas daarna je ogen open.

Mijn advies is te beginnen met enkele minuten, eventueel kun je een kookwekker gebruiken. Zodra je wat meer vertrouwd bent met deze meditatie kun je het wat langer volhouden. Je zult zien dat je op een gegeven moment na een bepaalde tijd vanzelf deze meditatie beëindigd zonder de noodzaak een kookwekker te zetten.

Wanneer je wat vertrouwd bent met het stil zitten kun je de volgende meditatie uitproberen.

meditatie

Creëer je eigen veilige plek.
Ga zitten of liggen, waar jij je comfortabel bij voelt, maar blijf wel alert. Voel de raakvlakken van je lichaam op de ondergrond. Volg weer je ademhaling, van je neus tot diep in je buik en weer terug naar je neus. Voel bij elke uitademing dat je meer en meer ontspannen wordt.

Ga in gedachten nog even je hele lichaam langs, zijn al spieren wel ontspannen? Als je nog ergens spanning voelt, span die spie dan eens extra aan om de spanning daarna helemaal los te laten.

In deze ontspannen toestand creëer jij je eigen veilige plek. Dat kan een tuin zijn die je inricht zoals jij dat wilt. Met bomen en bloemen, misschien met een vijvertje of een kleine waterval.

Zorg ook voor een comfortabele plek om te zitten. Op deze plek kan niemand komen die jij daar niet wilt hebben. Alleen op jouw uitnodiging kan iemand binnenkomen. Wandel nu eens rustig door je tuin, misschien ontdek je iets dat er eerder nog niet was. Misschien is er wel iets verborgen, dat daar speciaal voor jou is.

Wanneer je deze meditatie wilt beëindigen weet je dat je altijd weer naar deze plek terug kunt komen. Sluit deze meditatie af door een paar keer diep door te ademen en je even lekker uit te rekken.